Gomocup 2018: velký český úspěch

 Gomocup 2018: velký český úspěch

Uplynulý víkend proběhl již 19. ročník Gomocupu, nebo-li turnaje umělé inteligence (AI) v gomoku/piškvorkách a renju. Podle řady fanoušků to byl dosud nejlepší ročník okořeněný navíc o velký český úspěch, proto mu věnujeme následující článek.

Přestože to bude již 21 let od doby, kdy superpočítač DeepBlue od firmy IBM porazil krále šachu a tehdejšího mistra světa Garry Kasparova, autor těchto řádků si ještě pamatuje dobu, kdy i on sám dokázal porazit nejlepší tehdejší program hrající gomoku. Veškerý technologický pokrok se však neustále vyvíjí a stejně tak i umělá inteligence hrající piškvorky.

Letos v červnu to bude 7 let od uspořádání poslední podobné akce na českém území, kdy nejlepší čeští gomoku hráči čelili nejlepším tehdejším počítačovým brainům (více o tomto turnaji si můžete přečíst v našem starším článku). Tehdy umělá inteligence zvítězila jen těsně 5:3, dnes by však dle autorova názoru podobné utkání dopadlo jednoznačnější prohrou lidí.

Loni se například odehrál vůbec první zápas mezi člověkem a počítačem s pravidlem swap2, tedy že program nejen uměl postavit zahájení skládající se ze 3 kamenů, ale i opačně zvažoval možnost výběru barvy či přidání 2 kamenů. Tím programem nebyl žádný jiný než Yixin, posledních 6 let nejsilnější AI z dílny čínského programátora, studenta doktorského programu na Cornellově univerzitě, Kai Suna, a tím člověkem nebyl nikdo jiný než tehdejší mistr světa a TOP3 hráč světového žebříčku Rudolf Dupszki. A jak to dopadlo? Umělá inteligence tehdy potvrdila svou narůstající sílu a zvítězila nad člověkem 2:0. O jejich hře si můžete více přečíst ZDE nebo ZDE (anglicky).

I díky tomuto prvnímu většímu úspěchu AI nabývají vzájemné souboje piškvorkových brainů na popularitě i pro vrcholové hráče gomoku. A tou největší událostí je právě GOMOCUP, takové mistrovství světa umělé inteligence v piškvorkách. Dobrou zprávou je, že kromě většího zájmu fanoušků se Gomocup rok od roku těší i většímu zájmu ze strany vývojářů, což předurčuje stále kvalitnější zápasy. V letošním ročníku se tak představil rekordní počet 46 brainů, z toho 8 zcela nových.

Soutěžilo se tradičně ve 4 kategoriích: Freestyle (20x20, 5 a více, 30s/tah a 180s/hru + pro finále 300s/tah a 1000s/hru), Fastgame (20x20, 5 a více, 5s/tah a 120s/hru), Standard (15x15, pouze 5, 300s/tah a 1000s/hru) a Renju (15x15, renju pravidla, 300s/tah a 1000s/hru).

V soutěži letos nechyběly ani brainy z českých dílen, ať už Hewer18 od Tomáše Kubeše, jehož Hewer15 skončil loni jako nejlepší česká AI na celkovém na 6. místě, nebo XoXo18 od velké brněnské hráčské naděje a zároveň i šikovného programátora, teprve čtrnáctiletého Jakuba "3ifndef" Horáka, jehož XoXo17 se loni umístil na 18. místě ze 39 účastníků. Dalšími českými brainy v letošním ročníku byly Swine17 od Jiřího Fontána, Embryo18 od Míry Fontána, Pela17 od Petra Laštovičky, Zetor17 od Tomáše Chmela, Djall18 od Ladislava Petra a další.

Posledních 6 ročníků ovládal všechny kategorie s přehledem výše zmíněný Yixin z dílny čínského programátora, studenta doktorského programu na Cornellově univerzitě, Kai Suna. Proto i letos patřil k hlavním favoritům a příliš se neočekávalo, že by jej z trůnu někdo sesadil. Vždyť podle tabulek byl rozdíl v Elo mezi prvním Yixin17 (2397) a druhým Slowrenju16 (1931) zcela propastný na úrovni několika výkonnostních tříd. A přestože Yixin i letos prvenství celkového nejlepšího AI udržel, trůn se pod ním pořádně zatřásl a v jedné z kategorií o titul dokonce přišel!

Vezměme to však popořadě. Yixin stejně jako loni ovládl s přehledem menšinové kategorie Standard (12 účastníků) a Renju (10 účastníků). Yixin nemá konkurenci především v renju, když ze 168 odehraných her prohrál pouze 3. V hlavní kategorii Freestyle se však zapotil více. Freestyle byl hrán formou 4 skupin, kdy ze 4., 3. a 2. skupiny postupoval dále určitý počet nejlepších brainů až do finální skupiny, která se hrála s větším časovým limitem. Do čtvrté nejslabší skupiny byly k brainům s nejnižším Elem vypočítaného z předešlých let umístěny všechny nové brainy. A hned od začátku turnaje na sebe upozornily čtyři nové algoritmy Rapfi (Haobin Duan, CHN), Alphagomoku (Maciej Kozarzewski, POL), Gofive (Xin Huang, CHN) a DeepFire (Shuai Pan, CHN), když 4., 3. i 2. skupinu suverénně ovládly a hladce propluly až do finální skupiny, kde na ně kromě favorita Yixin18 čekal rovněž vylepšený Embryo18, Goro18 nebo Wine18.

A skutečně Rapfi prokázal svou sílu, když s Yixin18 uhrál sympatických 7:17. Celkově bral sice bramborovou medaili, ale s Elem 2096 by byl ještě loni druhý. Bronzovou medaili s Elo ziskem 2129 urval Goro18, pro nějž je to stejná příčka jako loni. A teď fanfáry! Jelikož stříbrnou medaili a velkou radost českým barvám udělal s Elo ziskem 2296 objev letošního ročníku Embryo18!!! Oproti loňskému 11. místu je to ohromné zlepšení. Na dominující Yixin18 to v této kategorii bohužel nestačilo, avšak pouze těsným poměrem 10:14 (loňský rok deklasoval první Yixin17 druhý RenjuSolver drtivým poměrem 21:3). Kategorii Freestyle tak posedmé v řadě ovládl Yixin18 (Elo 2357).

Na závěr si necháváme to nejlepší, tak se pohodlně usaďte, ať to s vámi nešvihne (-;

Jak bylo naznačeno výše, posledních 6 let dominující a všem velmi dobře známý AI Yixin byl zcela nečekaně poprvé od roku 2012 v jedné ze soutěžních kategorií poražen! Stalo se tak v kategorii Fastgame (tzv. "dvojminutovka"), ve které se letos utkalo rekordních 44 brainů. Pravidlo této kategorie je freestyle, což znamená hrací pole 20x20, platí 5 a více v řadě, hraje každý s každým a časový limit je 5 sekund na tah a 2 minuty na celou hru. Yixinovým pokořitelem bylo Embryo18 a pozorný čtenář již ví, že to není jen tak někdo. Je to totiž AI českého původu, konkrétně z dílny Míry Fontána a spol.! Embryo18 navíc zdolalo druhý Yixin18 přesvědčivým poměrem 18:6 a dále jako jediný brain v celé kategorii dokázal vyhrát více než 1000 her (konkrétně 1006) a prohrát pouze 26 her (druhý Yixin18 jich prohrál více než 2x tolik).

Obrovský úspěch českého vývojáře!!!

Pro české příznivce gomoku je ovšem škoda, že Embryo18 nepodporuje klíčové oficiální pravidlo ČFPR týkající se výhry při vytvoření pouze 5 v řadě, čemuž odpovídá právě kategorie Standard. Příští rok nás čeká jubilejní 20. ročník Gomocupu a bylo by skvělé, pokud by autor Míra Fontán vedle dalších vylepšení své Embryo19 rozšířil i o toto pravidlo, aby se jeho AI mohl zúčastnit i kategorie Standard, kterou Yixin řadu let jednoznačně vyhrává a ve které by byl souboj těchto dvou v současnosti nejsilnějších brainů pro celou gomoku scénu ještě zajímavější. Tak třeba za rok!

Závěrem bych chtěl ještě z pozice pozorovatele celého turnaje dodat, že jsem letos poprvé sledoval průběh celého turnaje online a musím říct, že to byla parádní a překvapivě velmi napínavá podívaná srovnatelná se sledováním klasického živého turnaje. Všem fanouškům gomoku tak doporučuji nenechat si ujít online sledování příštího ročníku Gomocup 2019!

Velká gratulace pro Embryo18, tedy Míru Fontána a spol., od celé ČFPR!

VÝSLEDKY jednotlivých kategorií ZDE



Diskuze k článku

 
[ reagovat ]Mira Fontan | 23.7.2018 - 15:38
Embryo uz podporuje pravidlo prave 5
Pokud by nekdo chtel novy brain vyzkouset, kontaktujte me na gmalu, mira.fontan@...
1